09.11.2022р. Тема: Оперативне планування роботи виробництва. Характеристика плану-меню.
На підприємстві ресторанного господарства має бути затверджений план товарообігу на місяць, на підставі якого складається виробнича програма на день.
У ресторанах, де асортимент страв дуже великий, в меню в основному включаються замовлені порціонні страв, тому заздалегідь планувати їх кількість важко. Проте, враховуючи минулий досвід, і в ресторані можна планувати випуск напівфабрикатів (при обробці м’яса, птиці, риби), а також кількість продуктів, які необхідно одержати на день зі складських приміщень.
На підприємствах ресторанного господарства з певним контингентом споживачів (їдалень при виробничих підприємствах, навчальних закладах, дитячих установах, будинках відпочинку і т. д.) можна більш чітко планувати роботу виробництва на кожний день.
Оперативне планування містить такі елементи:
1 складання планового меню на тиждень, декаду (циклічне меню), на його основі розробка плану-меню, що відображає денну виробничу програму підприємства; складання і затвердження меню;
2 розрахунок потреби в продуктах для приготування страв, передбачених меню, і складання вимоги на сировину;
3 оформлення вимоги-накладної на відпуск продуктів зі складу на виробництві та одержання сировини;
4 розподіл сировини між цехами і визначення завдань для кухарів відповідно до меню.
Першим етапом оперативного планування є складання планового меню, наявність якого дає можливість забезпечити різноманітність страв по днях тижня, уникнути повторень, забезпечити чітку організацію постачання виробництва сировиною і напівфабрикатами, вчасно направляючи заявки на оптові фірми, промислові підприємства, правильно організувати технологічний процес приготування страв і роботу працівників. У плановому меню вказується асортимент і кількість страв кожного найменування, які можуть бути приготовлені на даному підприємстві по днях тижня або декади. При складанні планового меню враховуються кваліфікація кухарів, споживчий попит, можливості постачання сировини і її сезонність, технічне оснащення підприємства.
Другим і основним етапом оперативного планування є складання плану-меню завідувачем виробництва напередодні запланованого дня (не пізніше 15-ї год.) і затвердження його директором підприємства.
У ньому наводяться найменування, номери рецептур і кількість страв із зазначенням термінів приготування їх окремими партіями з урахуванням споживчого попиту.
До основних факторів, які необхідно враховувати при складанні меню, належать: приблизний асортимент продукції, рекомендований для підприємств ресторанного господарства залежно від його типу і виду наданого раціону, наявність сировини і її сезонність.
Приблизний асортимент страв (асортиментний мінімум) – це певна кількість найменувань холодних та гарячих страв, напоїв, характерних для різних підприємств ресторанного господарства (ресторанів, їдалень, кафе і т. д.).
Приблизний асортимент продукції, що випускається і реалізується для їдалень, наведений у табл. 3.
При складанні плану-меню необхідно враховувати наявність сировини на складах і її сезонність. Страви і закуски, що включаються в меню, повинні бути різноманітними як за видами сировини, так і за способами теплової обробки (варені, припущені, смажені, тушковані, запечені); враховуються також кваліфікаційний страв працівників, потужність виробництва та оснащеність його торгово-технологічним обладнанням, а також трудомісткість блюд, тобто витрати часу на приготування одиниці продукції.
№ З/п | Найменування страв і виробів | Асортимент продукції, що виробляється і реалізується для їдалень з вільним вибором страв | ||||
Для загальнодоступних їдалень | Для їдалень при установі | |||||
Сніданок | O обід | Вечеря | Сніданок | Обід | ||
1 | Холодні страв і закуски; з риби, м’яса і м’ясних гастрономічних продуктів; з домашньої птиці; салати і вінегрети | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
2 | Молоко і молочнокислі продукти: сири, масло вершкове, молоко, кефір, ряжанка | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
3 | Супи: Прозорі (бульйони з пиріжками, кулеб’яками, профітролями та ін.); заправні (борщі, розсольники та ін.); молочні (з крупами, макаронними виробами, овочами); холодні супи (окрошки, борщі, заливне); солодкі супи з ягід і фруктів | – | 3 | 1 | – | 2 |
4 | Другі гарячі страви рибні, м’ясні, з домашньої птиці, овочів, грибів, круп, бобових, макаронних виробів, яєць і сиру, борошняні | 2 | 5 | 3 | 2 | 4 |
5 | Солодкі страви: Компоти, киселі, муси, желе, фрукти і ягоди натуральні | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 |
6 | Гарячі напої: чай, кава, какао | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 |
7 | Холодні напої (власного виробництва): з лимонів, апельсинів, ягід і фруктів; соки | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 |
8 | Борошняні кулінарні і кондитерські вироби: кулеб’яки, пиріжки печені, смажені з різними начинками | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 |
Затверджуючи план-меню, директор і завідувач виробництва несуть відповідальність за те, щоб страви, які включаються в меню, були в продажі протягом усього дня торгівлі підприємства.
На підприємствах ресторанного господарства з вільним вибором страв оперативне планування починається зі складання плану-меню на один день відповідно до товарообігу.
Приклад.
Скласти меню їдальні з вільним вибором страв, в якій у середньому за день харчується 1000 чоловік, період осінньо-літній.
1. Загальна кількість страв, запланованих до випуску, визначається за формулою:
Де п – кількість страв, реалізованих за день;
N – кількість споживачів, які обслуговуються в їдальні;
Т – коефіцієнт споживання страв одним відвідувачем на підприємствах ресторанного господарства різних типів.
Для загальнодоступної їдальні т = 2,5. При кількості відвідувачів 1000 чоловік кількість страв складе 2500 (1000 o 2,5).
2. Після розрахунку загальної кількості страв, що реалізуються за день, їх розподіляють по групах (холодні, перші, другі та солодкі). Коефіцієнт споживання страв т – це сума коефіцієнтів споживання окремих видів. Дані розрахунки наведені в табл. 4.
Таблиця 4. РОЗБИВКА СТРАВ ЗА АСОРТИМЕНТОМ
Найменування страв | Кількість Споживачів | Коефіцієнт споживання страв кожного виду | Кількість страв |
Холодні | 1000 | 0,5 | 500 |
Перші | 1000 | 0,75 | 750 |
Другі | 1000 | 1,0 | 1000 |
Солодкі | 1000 | 0,25 | 250 |
Разом: | 2,5 | 2500 |
Кількість гарячих і холодних напоїв, борошняних кондитерських виробів визначається з урахуванням приблизних норм споживання .
У нашому прикладі п гарячих напоїв = 100 л (1000 * 0,1), або 500 порцій (100 :0,2); п холодних напоїв = 50 л (1000 х 0,05), або 250 порцій (50: ОД); п кондитерських виробів = 300 шт. (1000 o 0,3).
4. Кількість окремих видів страв кожної групи, напоїв і борошняних кондитерських виробів встановлюється в меню на основі накопиченого досвіду роботи підприємства, з урахуванням характеру споживчого попиту.
Комментарии
Отправить комментарий